skip to Main Content

Waar een interieurontwerp echt om draait

Natuurlijk bestaat een interieurontwerp uit elementen als kleur, materialen, indeling, akoestiek, beplanting en ga zo maar door. Balans in al deze elementen zorgen voor een mooi geheel.

In de beginjaren van mijn bedrijf leerde ik enorm veel over alle aspecten van een goede werkomgeving. En dat doe ik tot op de dag van vandaag nog steeds. Het stopt eigenlijk nooit. Veranderingen of nieuwe inzichten zijn er altijd. Aan creativiteit geen gebrek.

Ik dook ook in boeken en rapporten over de psychologische effecten van een werkomgeving. Want die zijn er legio. Denk maar eens aan de discussie over kantoortuinen. Of dat je nooit met je rug naar een deur wilt zitten. En ook dat één plant in het zicht al effect heeft op je welbevinden. Ik vind het zeer interessante materie.

Dat een omgeving meer invloed heeft dan mensen vaak denken, viel mij op na de oplevering van onze projecten. Enthousiast en ook enigszins verbaasd reageerden onze klanten op het effect dat de nieuwe omgeving op hen had. Daar hadden ze vooraf niet bij stilgestaan. Dat is echt fantastisch om te zien.

Ik noem een aantal voorbeelden. Zo zaten de klanten van een mondhygiënistepraktijk heel relaxt in de wachtruimte. “Oh, ik wil hier best langer zitten”, gaven ze aan wanneer het hun beurt was. En een zzp-er die werkte voor een communicatiebureau zag de communicatie met vaste medewerkers veranderen.  En waardoor? Het bureau was 2 meter verschoven en een kwartslag gedraaid. En dit zijn enkel kleine voorbeelden.

Bij mij kwam de vraag op: Hoe kan ik de mensen vooraf meenemen zodat ze niet alleen achteraf ervaren wat een omgeving met ze doet?

Het draait om mensen

Een goede werkomgeving draait niet alleen om het mooie plaatje. Het draait om alle medewerkers die er elke dag in werken. Dat werd mijn uitgangspunt. Wanneer je hun manier van werken en de fysieke ruimte goed op elkaar afstemt, versterken ze elkaar. En daarom betrekken we de medewerkers vanaf dag 1.

Veel bedrijven denken daar van te voren niet aan. Of ze vinden het te lastig. Zoveel mensen, zoveel wensen. Maar met de juiste vragen, krijg je ook de juiste antwoorden die helpen om een unieke omgeving neer te zetten die past bij het bedrijf en haar medewerkers. Sterker nog, wij zijn er van overtuigd dat het betrekken van medewerkers en hen centraal stellen ontzettend veel oplevert. Qua verbinding, productiviteit, draagvlak en loyaliteit. Stuk voor stuk belangrijke elementen voor elk bedrijf. En dan ga je echt meters maken.

Back To Top